30.05.2017.
 
 
Start
Grupy
Kontakt
Duszpasterze
Siostry Felicjanki
Og這szenia duszpasterskie
Historia
Sakramenty
Kurs przedma鹵e雟ki
Ko軼i馧 w Budzistowie
Parafia Mariacka
Ko軼i馧 lokalny
Projekt UE

Parafia Rzymskokatolicka
pw. Wniebowzi璚ia NMP
ul. Mariacka 5
78-100 Ko這brzeg
tel. 0-94 35 261 50

Niedziele i 安i皻a
7:00
8:30
10:00 (suma)
11:30 (dzieci)
13:00
16:00 (lipiec i sierpie)
17:00
19:00
20:00 (lipiec i sierpie)

Dni powszednie
7:00
8:00
17:00
19:00

BIURO PARAFIALNE

czynne
od poniedzia趾u do pi徠ku:

9:30 - 12:00
15:00 - 17:00
w soboty:
10:00 - 12:00

oprócz uroczysto軼i ko軼ielnych
oraz 鈍i徠 nakazanych

Drzwi Mi這sierdzia Serca zawsze otwarte Email

FRANCISZEK
     Tym, którzy b璠 czyta ten List Apostolski - mi這sierdzie i pokój

Mi這sierdzie i nieszcz窷liwa to dwa s這wa, których u篡wa 鈍. Augustyn, aby opisa spotkanie Jezusa z cudzo這積ic (por. J 8,1-11). Nie móg znale潭 pi瘯niejszych i bardziej zgodnych ze sob sów, by uzmys這wi tajemnic mi這軼i Boga, wychodz帷ego na spotkanie grzesznika: „Dwoje pozosta這: nieszcz窷liwa i mi這sierdzie” (In Joh 33,5). Ile w tym opisie Bo瞠go wspó販zucia i sprawiedliwo軼i! P造n帷a z niego nauka rzuca 鈍iat這 na zako鎍zenie Nadzwyczajnego Jubileuszu Mi這sierdzia, wskazuj帷 jednocze郾ie drog, któr mamy pod捫a w przysz這軼i.

1. Ta karta Ewangelii s逝sznie mo瞠 by traktowana jako ikona tego wszystkiego, co celebrowali鄉y w Roku 安i皻ym, b璠帷ym czasem bogatym w mi這sierdzie, które nadal chce by celebrowane i prze篡wane w naszych wspólnotach. Mi這sierdzie nie mo瞠 by bowiem jak捷 dygresj w 篡ciu Ko軼io豉, ale stanowi samo jego 篡cie, czyni帷 widoczn i namacaln g喚bok prawd Ewangelii. Wszystko objawia si w mi這sierdziu; wszystko si rozstrzyga w mi這siernej mi這軼i Ojca.

Spotkali si kobieta i Jezus. Ona cudzo這積ica i zgodnie z Prawem podlegaj帷a karze ukamienowania; On, który poprzez swoje nauczanie i ca趾owity dar z siebie, które zaprowadz Go na krzy, przywróci Prawu Moj瞠szowemu jego prawdziwy, pierwotny cel. W centrum znajduje si nie prawo i oparta na nim sprawiedliwo嗆, ale mi這嗆 Boga, która umie czyta w sercu ka盥ego cz這wieka, aby zrozumie jego najbardziej ukryte pragnienia i która musi mie pierwsze雟two nad wszystkim. W tej ewangelicznej opowie軼i nie spotykaj si jednak grzech i os康 w sposób abstrakcyjny, ale grzesznica i Zbawiciel. Jezus spojrza tej kobiecie w oczy i czyta w jej sercu: znalaz tam pragnienie zrozumienia, uzyskania przebaczenia i wyzwolenia. N璠za grzechu zosta豉 okryta mi這sierdziem mi這軼i. Ze strony Jezusa nie ma 瘸dnego os康u, który nie by豚y naznaczony lito軼i i wspó販zuciem dla stanu grzesznicy. Ludziom, którzy chcieli j os康zi i skaza na 鄉ier, Jezus odpowiada d逝gim milczeniem, które pozwala g這sowi Boga ujawni si w sumieniach, zarówno w sumieniu kobiety jak i jej oskar篡cieli, którzy porzucili kamienie i wszyscy jeden po drugim zacz瘭i odchodzi (por. J 8,9). A po tym milczeniu Jezus mówi: „Kobieto, gdzie oni s? Nikt ci nie pot瘼i?… I Ja ciebie nie pot瘼iam. - Id, a od tej chwili ju nie grzesz!” (w. 10-11). W ten sposób pomaga jej z nadziej patrze w przysz這嗆 i by gotow do rozpocz璚ia swojego 篡cia na nowo. Od tej pory, je郵i zechce, b璠zie mog豉 „post瘼owa drog mi這軼i” (por. Ef 5,2). Kiedy zostaniemy okryci mi這sierdziem, to od nadal istniej帷ego stanu s豉bo軼i i grzechu wi瘯sza staje si mi這嗆, która pozwala patrze dalej i 篡 inaczej.

2. Jezus zreszt jasno tego naucza. Kiedy by zaproszony na posi貫k przez faryzeusza, podesz豉 do Niego pewna kobieta, znana wszystkim jako grzesznica (por. π 7,36-50). Nama軼i豉 olejkiem stopy Jezusa, obmy豉 je swoimi 透ami i osuszy豉 swoimi w這sami (por. w. 37-38). Zgorszonemu tym faryzeuszowi Jezus odpowiedzia: „Odpuszczone s jej liczne grzechy, poniewa bardzo umi這wa豉. A ten, komu ma這 si odpuszcza, ma這 mi逝je” (w. 47).
Przebaczenie jest najbardziej widocznym znakiem mi這軼i Ojca, któr Jezus chcia objawia ca造m swoim 篡ciem. Nie ma karty Ewangelii, która by豉by pozbawiona tego nakazu mi這軼i, prowadz帷ego a do przebaczenia. Nawet w ostatniej chwili swego ziemskiego 篡cia, gdy by przybity do krzy瘸, Jezus wypowiada s這wa przebaczenia: „Ojcze, przebacz im, bo nie wiedz, co czyni” (π 23,34).

Nic z tego, co skruszony grzesznik przedstawia mi這sierdziu Boga, nie mo瞠 pozosta bez obj璚ia Jego przebaczeniem. Z tego wzgl璠u nikt z nas nie mo瞠 obwarowa mi這sierdzia warunkami. Jest ono zawsze aktem bezinteresowno軼i Ojca niebieskiego, mi這軼i bezwarunkowej i niezas逝穎nej. Nie mo瞠my wi璚 pozwoli sobie na przeciwstawianie si pe軟ej wolno軼i mi這軼i, z jak Bóg wkracza w 篡cie ka盥ego cz這wieka.

Mi這sierdzie jest tym konkretnym dzia豉niem mi這軼i, które przebaczaj帷, przekszta販a i zmienia 篡cie. W ten sposób objawia si Jego boska tajemnica. Bóg jest mi這sierny (por. Wj 34,6), Jego mi這sierdzie trwa na wieki (por. Ps 136), z pokolenia na pokolenie obejmuje ka盥 osob, która Mu ufa i przekszta販a j, obdarzaj帷 swoim w豉snym 篡ciem.

3. Jak瞠 wielka rado嗆 wzbudzi豉 si w sercach tych dwóch kobiet, cudzo這積icy i grzesznicy! Przebaczenie sprawi這, 瞠 wreszcie poczu造 si wolne i szcz窷liwe, jak nigdy przedtem. ㄋy wstydu i bólu przemieni造 si w u鄉iech kogo, kto wie, 瞠 jest kochany. Mi這sierdzie budzi rado嗆, bo serce otwiera si na nadziej nowego 篡cia. Rado嗆 przebaczenia jest niewypowiedziana, ale ujawnia si w nas za ka盥ym razem, kiedy jej do鈍iadczamy. U jej pocz徠ków jest mi這嗆, z któr Bóg wychodzi nam na spotkanie, przerywaj帷 otaczaj帷y nas kr庵 egoizmu, aby鄉y i my stali si narz璠ziami mi這sierdzia.

Jak瞠 znacz帷e s tak瞠 dla nas starodawne s這wa, którymi kierowali si pierwsi chrze軼ijanie: „Przyoblecz si w rado嗆, która zawsze znajduje 豉sk u Boga i zawsze mu jest mi豉. I w niej si rozp造waj, albowiem ka盥y cz這wiek weso造 pe軟i dobre uczynki i dobre 篡wi my郵i…Wszyscy 篡 b璠 dla Boga, którzy odrzuc od siebie smutek, i tylko w rado嗆 si przyoblek” (Pasterz Hermasa, XLII, 1-4). Do鈍iadczenie mi這sierdzia daje rado嗆. Nie pozwólmy, aby nam j odebra造 ró積e smutki i zmartwienia. Niech b璠zie g喚boko zakorzeniona w naszych sercach i sprawia, aby鄉y zawsze ze spokojem patrzyli na codzienne 篡cie.

W kulturze cz瘰to zdominowanej przez technik jest jakby coraz wi璚ej ró積ych form smutku i samotno軼i, w które popadaj ludzie, tak瞠 wielu m這dych. Przysz這嗆 rzeczywi軼ie zdaje si by zak豉dnikiem niepewno軼i, która nie pozwala na osi庵ni璚ie stabilizacji. W ten sposób cz瘰to rodz si uczucia melancholii, smutku i nudy, które mog powoli doprowadzi do rozpaczy. Potrzebni s 鈍iadkowie nadziei i prawdziwej rado軼i, aby odp璠zi iluzje, które obiecuj 豉twe szcz窷cie ze sztucznymi rajami. G喚boka pustka wielu osób mo瞠 by wype軟iona przez nadziej, jak nosimy w sercach, z wyp造waj帷 z niej rado軼i. Istnieje wielka potrzeba poznania rado軼i, która objawia si w sercu dotkni皻ym przez mi這sierdzie. Doce闓y zatem s這wa Aposto豉: „Radujcie si zawsze w Panu” (Flp 4,4; por. 1 Tes 5,16).

4. Prze篡li鄉y intensywny rok, podczas którego zostali鄉y obficie obdarowani 豉sk mi這sierdzia. Dobro i mi這sierdzie Pana rozla造 si na ca造 鈍iat, niczym silny i ozdrowie鎍zy wiatr. I wobec tego kochaj帷ego spojrzenia Pana, który tak d逝go zwraca si ku ka盥emu z nas, nie mo瞠my pozosta oboj皻nymi, poniewa przemienia ono 篡cie.

Odczuwamy potrzeb, by przede wszystkim podzi瘯owa Panu i powiedzie: „ζskawym si okaza貫, Panie, dla Twej ziemi [...] odpu軼i貫 win Twojemu ludowi” (Ps 85,2-3). Tak w豉郾ie jest: Bóg star nasze nieprawo軼i i wrzuci w g喚boko軼i morskie nasze grzechy (por. Mi 7,19); ju o nich nie pami皻a, rzuci je poza siebie (por. Iz 38,17); jak daleki jest wschód od zachodu, tak daleko odsun掖 od nas nasze wyst瘼ki (por. Ps 103,12).

W tym Roku 安i皻ym Ko軼ió potrafi s逝cha i bardzo intensywnie do鈍iadczy obecno軼i i blisko軼i Ojca, który za spraw Ducha 安i皻ego bardziej wyra幡ie ukaza mu dar i nakaz Jezusa Chrystusa dotycz帷y przebaczenia. Naprawd by這 to nowe nawiedzenie Pana po鈔ód nas. Dostrzegli鄉y Jego 篡ciodajne tchnienie wlewaj帷e si do Ko軼io豉 i, po raz kolejny, Jego s這wa wskaza造 misj: „We幟ijcie Ducha 安i皻ego! Którym odpu軼icie grzechy, s im odpuszczone, a którym zatrzymacie, s im zatrzymane” (J 20,22-23).

5. Obecnie, po zako鎍zeniu tego jubileuszu, nadszed czas spojrzenia w przysz這嗆 i zrozumienia, w jaki sposób i嗆 dalej wiernie, z rado軼i i entuzjazmem, aby do鈍iadczy bogactwa mi這sierdzia Bo瞠go. Nasze wspólnoty b璠 nadal mog造 by 篡we i dynamiczne w dziele nowej ewangelizacji, na tyle, na ile „nawrócenie duszpasterskie”, do którego prze篡wania jeste鄉y wezwani (por. Adhort. ap. Evangelii gaudium, 27), b璠zie codziennie kszta速owane przez odnawiaj帷 moc mi這sierdzia. Nie ograniczajmy jej dzia豉nia. Nie zasmucajmy Ducha, który zawsze wskazuje nowe drogi do przej軼ia, aby zanie嗆 wszystkim zbawcz Ewangeli.

Po pierwsze jeste鄉y wezwani, aby celebrowa mi這sierdzie. Ile bogactwa jest obecne w modlitwie Ko軼io豉, kiedy przyzywa Boga jako mi這siernego Ojca! W liturgii mi這sierdzie jest nie tylko wielokrotnie przywo造wane, ale jest rzeczywi軼ie przyjmowane i prze篡wane. Od pocz徠ku do ko鎍a celebracji eucharystycznej mi這sierdzie powraca wiele razy w dialogu mi璠zy modlitewnym zgromadzeniem a sercem Ojca, które raduje si, gdy mo瞠 rozlewa swoj mi這嗆 mi這siern. Po pocz徠kowej pro軸ie o przebaczenie przez wezwanie: „Panie, zmi逝j si”, natychmiast otrzymujemy zapewnienie: „Niech si zmi逝je nad nami Bóg wszechmog帷y i odpu軼iwszy nam grzechy doprowadzi nas do 篡cia wiecznego”. W豉郾ie z t ufno軼i wspólnota gromadzi si w obecno軼i Pana, zw豉szcza w 鈍i皻y dzie Zmartwychwstania. Wiele modlitw „kolekty” pragnie przypomnie wielki dar mi這sierdzia. Na przyk豉d w okresie Wielkiego Postu modlimy si, mówi帷: „Bo瞠, 廝ód這 wszelkiego mi這sierdzia i dobroci, Ty nam wskaza貫 jako lekarstwo na grzechy post, modlitw i ja軛u積, przyjmij nasze pokorne przyznanie si do przewinie, które obci捫aj nasze sumienia, i pod德ignij nas w swoim mi這sierdziu” (Msza Rzymski, III Niedziela Wielkiego Postu). Nast瘼nie jeste鄉y zanurzeni w wielkiej modlitwie eucharystycznej z prefacj, która g這si: „W swoim mi這sierdziu tak 鈍iat umi這wa貫, 瞠 zes豉貫 nam jako Odkupiciela Twojego Syna. On sta si podobny do nas we wszystkim oprócz grzechu” (tam瞠, VII Niedziela Okresu Zwyk貫go). Czwarta Modlitwa eucharystyczna jest tak瞠 hymnem na cze嗆 mi這sierdzia Bo瞠go: „W mi這sierdziu swoim pospieszy貫 z pomoc wszystkim ludziom, by Ciebie szukali i znale幢i”. „Prosimy Ci, zmi逝j si nad nami wszystkimi” (tam瞠, II Modlitwa Eucharystyczna), to nagl帷a pro軸a, jak wypowiada kap豉n w modlitwie eucharystycznej, aby b豉ga o uczestnictwo w 篡ciu wiecznym. Po Modlitwie Pa雟kiej kap豉n kontynuuje modlitw: „wspomó nas w swoim mi這sierdziu”, prosz帷 o pokój i wyzwolenie od grzechu. A przed znakiem pokoju, wymienianym jako wyraz braterstwa i wzajemnej mi這軼i w 鈍ietle otrzymanego przebaczenia, modli si znowu: „nie zwa瘸j na grzechy nasze, lecz na wiar swojego Ko軼io豉”(tam瞠, obrz璠y Komunii). Poprzez te s這wa, z pokorn ufno軼i prosimy o dar jedno軼i i pokoju dla 安i皻ej Matki Ko軼io豉. Celebracja mi這sierdzia osi庵a swój szczyt w Ofierze Eucharystycznej, pami徠ce paschalnego misterium Chrystusa, z którego wyp造wa zbawienie dla ka盥ego cz這wieka, dla historii i dla ca貫go 鈍iata. Krótko mówi帷, ka盥y moment celebracji eucharystycznej odwo逝je si do Bo瞠go mi這sierdzia.

W ca造m 篡ciu sakramentalnym otrzymujemy mi這sierdzie w obfito軼i. Nie bez znaczenia jest fakt, 瞠 Ko軼ió chcia wyra幡e odwo豉 si do mi這sierdzia w formule dwóch sakramentów, nazywanych sakramentami „uzdrowienia”, to znaczy: pojednania i namaszczenia chorych. Formu豉 rozgrzeszenia mówi: „Bóg, Ojciec mi這sierdzia, który pojedna 鈍iat ze sob przez 鄉ier i zmartwychwstanie swojego Syna i zes豉 Ducha 安i皻ego na odpuszczenie grzechów, niech ci udzieli przebaczenia i pokoju przez pos逝g Ko軼io豉” (Obrz璠y pokuty, n. 46), za w formule namaszczenia mówi si: „Przez to 鈍i皻e namaszczenie niech Pan w swoim niesko鎍zonym mi這sierdziu wspomo瞠 ciebie 豉sk Ducha 安i皻ego”(Sakramenty chorych, obrz璠y i duszpasterstwo, n. 99). Zatem w modlitwie Ko軼io豉 odniesienie do mi這sierdzia nie jest jedynie pouczeniem, ale jest wysoce performatywne/sprawcze/skuteczne, to znaczy, 瞠 gdy wypowiadamy je z wiar, jest nam ono udzielane. Kiedy je wyznajemy jako 篡we i realne, rzeczywi軼ie nas przemienia. Jest to zasadnicza tre嗆 naszej wiary, któr musimy zachowa w ca貫j swej oryginalno軼i: przed objawieniem o grzechu mamy objawienie mi這軼i, z jak Bóg stworzy 鈍iat i ludzi. Mi這嗆 jest pierwszym aktem, poprzez który Bóg daje siebie pozna i wychodzi nam na spotkanie. Niech zatem nasze serce b璠zie otwarte na ufno嗆, 瞠 jeste鄉y mi這wani przez Boga. Jego mi這嗆 zawsze nas uprzedza, towarzyszy nam i pozostaje przy nas, pomimo naszego grzechu.

6. W tym kontek軼ie nabiera szczególnego znaczenia równie s逝chanie S這wa Bo瞠go. W ka盥 niedziel S這wo Bo瞠 jest g這szone we wspólnocie chrze軼ija雟kiej, aby dzie Pa雟ki by rozja郾iony 鈍iat貫m, które promieniuje z tajemnicy paschalnej (por. SOBÓR WATYKA垶KI II, Konstytucja Sacrosanctum Concilium, 106). W celebracji eucharystycznej mo瞠my by 鈍iadkami prawdziwego dialogu mi璠zy Bogiem a Jego ludem. W proklamacji czyta biblijnych ponownie bowiem przebywamy histori naszego zbawienia poprzez nieustanne dzie這 mi這sierdzia, które zosta這 og這szone. Bóg tak瞠 dzi z nami rozmawia jak z przyjació軛i, „przestaje z nami” (SOBÓR WATYKA垶KI II, Konstytucja dogmatyczna, Dei verbum, 2), aby nam towarzyszy i ukaza nam drog 篡cia. Jego S這wo staje si wyrazicielem naszych potrzeb i trosk oraz owocn odpowiedzi, aby鄉y mogli konkretnie do鈍iadczy Jego blisko軼i. Jak wa積a staje si homilia, w której „prawda idzie w parze z pi瘯nem i dobrem” (Adhort. ap. Evangelii gaudium, 142), wywo逝j帷 dr瞠nie serca wierz帷ych w obliczu wspania這軼i mi這sierdzia! Bardzo polecam przygotowywanie homilii i trosk o kaznodziejstwo. B璠zie ono tym bardziej owocne, im bardziej kap豉n do鈍iadczy na sobie mi這siernej dobroci Pana. Przekazywanie pewno軼i, 瞠 Bóg nas kocha, nie jest 獞iczeniem retorycznym, ale warunkiem wiarygodno軼i samego kap豉雟twa. 砰cie mi這sierdziem jest zatem najlepsz drog, by sta這 si ono prawdziwym g這szeniem pocieszenia i nawrócenia w 篡ciu duszpasterskim. Homilia, podobnie jak katecheza, musz by zawsze wspierane tym pulsuj帷ym sercem 篡cia chrze軼ija雟kiego.

7. Biblia jest wspania陰 relacj opowiadaj帷 o cudach mi這sierdzia Bo瞠go. Ka盥a karta przepojona jest mi這軼i Ojca, który od stworzenia chcia odcisn望 we wszech鈍iecie znaki swojej mi這軼i. Duch 安i皻y, przez s這wa proroków i pisma m康ro軼iowe, ukszta速owa histori Izraela we wdzi璚zno軼i za czu這嗆 i blisko嗆 Boga, pomimo niewierno軼i ludu. 砰cie Jezusa i Jego nauczanie w decyduj帷y sposób naznaczy造 histori wspólnoty chrze軼ija雟kiej, która zrozumia豉, 瞠 na podstawie nakazu Chrystusa, jej misj jest by sta造m narz璠ziem Jego mi這sierdzia i przebaczenia (J 20,23). Poprzez Pismo 安i皻e, o篡wiane wiar Ko軼io豉, Pan nadal mówi do swojej Oblubienicy i wskazuje jej drogi do przebycia, aby Ewangelia zbawienia dotar豉 do wszystkich. Jest moim gor帷ym pragnieniem, aby S這wo Bo瞠 by這 coraz bardziej czczone, znane i upowszechnione, aby poprzez nie mo積a by這 lepiej zrozumie tajemnic mi這軼i, która wyp造wa z tego 廝ód豉 mi這sierdzia. Przypomina o tym wyra幡ie Aposto: „Wszelkie Pismo od Boga natchnione [jest] i po篡teczne do nauczania, do przekonywania, do poprawiania, do kszta販enia w sprawiedliwo軼i” (2 Tm 3,16).

By這by w豉軼iwe, aby ka盥a wspólnota w jedn niedziel roku liturgicznego mog豉 ponowi zaanga穎wanie w rozpowszechnianie, poznanie i pog喚bion znajomo嗆 Pisma 安i皻ego: jedna niedziela w ca這軼i po鈍i璚ona S這wu Bo瞠mu, aby zrozumie niewyczerpalne bogactwo pochodz帷e z tego nieustannego dialogu mi璠zy Bogiem a jego ludem. Niech nie zabraknie kreatywno軼i, aby wzbogaci to wydarzenie inicjatywami, które zach璚aj wierz帷ych, by byli 篡wymi narz璠ziami rozpowszechniania S這wa. Z pewno軼i w鈔ód tych inicjatyw znajduje si szersze upowszechnienie lectio divina, aby w modlitewnej lekturze 鈍i皻ego tekstu 篡cie duchowe znalaz這 wsparcie i rozwój. Lectio divina na tematy mi這sierdzia pozwoli namacalnie przekona si, jak bardzo p這dny jest 鈍i皻y tekst, czytany w 鈍ietle ca貫j tradycji duchowej Ko軼io豉, co musi skutkowa konkretnymi czynami i dzie豉mi mi這sierdzia (por. BENEDYKT XVI, Adhort. ap. Verbum Domini, 86-87).

8. Celebracja mi這sierdzia odbywa si w sposób zupe軟ie szczególny w Sakramencie Pojednania. Odczuwamy wtedy u軼isk Ojca, który wychodzi nam na spotkanie, aby przywróci nam 豉sk bycia na nowo Jego dzie熤i. Jeste鄉y grzesznikami i niesiemy ze sob ci篹ar sprzeczno軼i mi璠zy tym, co chcieliby鄉y uczyni, a tym, co rzeczywi軼ie czynimy (por. Rz 7,14-21). Jednak瞠 豉ska zawsze nas poprzedza i przybiera oblicze mi這sierdzia, które staje si skuteczne w pojednaniu i przebaczeniu. Bóg sprawia, 瞠 rozumiemy Jego ogromn mi這嗆 w豉郾ie w obliczu naszej grzeszno軼i. ζska jest silniejsza i przewy窺za wszelkie mo磧iwe opory, bo mi這嗆 wszystko zwyci篹a (por. 1 Kor 13,7).

W Sakramencie Przebaczenia Bóg ukazuje drog nawrócenia do Niego i zach璚a do ponownego do鈍iadczenia Jego blisko軼i. Jest to przebaczenie, które mo積a zyska przede wszystkim zaczynaj帷 篡 mi這軼i. Przypomina o tym tak瞠 aposto Piotr, gdy pisze, 瞠 „mi這嗆 zakrywa wiele grzechów” (1 P 4,8). Tylko Bóg przebacza grzechy, ale 膨da równie od nas, by鄉y byli gotowi do przebaczenia ich innym, tak jak On przebacza je nam: „Przebacz nam nasze winy, jak i my przebaczamy tym, którzy przeciw nam zawinili” (Mt 6,12). Jakie to smutne, gdy pozostajemy zamkni璚i w sobie i nie jeste鄉y zdolni do wybaczenia! Przewa瘸 uraza, z這嗆, zemsta, czyni帷 篡cie nieszcz窷liwym i niwecz帷 radosne zaanga穎wanie na rzecz mi這sierdzia.

9. Do鈍iadczeniem 豉ski, jakie prze篡 Ko軼ió z tak skuteczno軼i w Roku Jubileuszowym, by豉 z pewno軼i pos逝ga misjonarzy mi這sierdzia. Ich praca duszpasterska mia豉 na celu jasne ukazanie, 瞠 Bóg nie stawia 瘸dnej granicy tym, którzy szukaj Go ze skruszonym sercem, bo wychodzi wszystkim na spotkanie jako Ojciec. Otrzyma貫m wiele 鈍iadectw rado軼i z powodu ponownego spotkania z Panem w sakramencie spowiedzi. Nie tra熤y szansy prze篡wania wiary tak瞠 jako do鈍iadczenia pojednania. „Pojednajcie si z Bogiem” (2 Kor 5,20), to zach皻a, jak tak瞠 dzi Aposto kieruje do ka盥ego wierz帷ego, aby odkry pot璕 mi這軼i, która czyni „nowym stworzeniem” (2 Kor 5,17).

Wyra瘸m moj wdzi璚zno嗆 ka盥emu misjonarzowi mi這sierdzia za t cenn pos逝g ofiarowan po to, aby uczyni skuteczn 豉sk przebaczenia. Jednak瞠 ta nadzwyczajna pos逝ga nie ko鎍zy si wraz z zamkni璚iem Drzwi 安i皻ych. Pragn bowiem, aby jeszcze trwa豉, a do odwo豉nia, jako konkretny znak, 瞠 豉ska Jubileuszu nadal w ró積ych cz窷ciach 鈍iata jest 篡wa i skuteczna. Opiek nad misjonarzami mi這sierdzia w tym okresie sprawowa b璠zie Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji jako znak bezpo鈔edniego wyrazu mojej troski i blisko軼i oraz znalezienie najbardziej odpowiednich form wype軟iania tej cennej pos逝gi.

10. Ponawiam zach皻 do kap豉nów, aby z wielk staranno軼i przygotowywali si do pos逝gi spowiedzi, która jest prawdziw misj kap豉雟k. Szczerze wam dzi瘯uj za wasz s逝瘺 i prosz, by軼ie byli otwartymi na wszystkich; 鈍iadkami ojcowskiej czu這軼i, mimo powagi grzechu; gorliwymi w pomaganiu w refleksji nad pope軟ionym z貫m; jasnymi w przedstawianiu zasad moralnych; gotowymi do towarzyszenia wiernym w procesie pokutnym, cierpliwie dotrzymuj帷 im kroku; dalekowzrocznymi w rozeznawaniu ka盥ego poszczególnego przypadku; szczodrymi w udzielaniu Bo瞠go przebaczenia. Podobnie jak Jezus w obliczu kobiety cudzo這積ej postanowi milcze, aby ocali j od kary 鄉ierci, tak i kap豉n w konfesjonale niech b璠zie wielkoduszny sercem, wiedz帷, 瞠 ka盥y penitent przypomina mu o jego osobistej kondycji: grzesznika, ale szafarza mi這sierdzia.

11. Chcia豚ym, aby鄉y wszyscy rozwa篡li s這wa Aposto豉, napisane pod koniec jego 篡cia, kiedy wyznawa Tymoteuszowi, 瞠 jest pierwszym z grzeszników, dost徙i jednak mi這sierdzia (por. 1 Tm 1,16). Jego s這wa maj nieodpart si喚, prowokuj帷 tak瞠 i nas do zastanowienia si nad naszym 篡ciem i dostrzegania dzia豉nia mi這sierdzia Bo瞠go w zmienianiu, nawracaniu i przekszta販aniu naszego serca: „Dzi瘯i sk豉dam Temu, który mi przyoblek moc, Chrystusowi Jezusowi, naszemu Panu, 瞠 uzna mnie za godnego wiary, skoro przeznaczy do pos逝gi mnie, ongi blu幡ierc, prze郵adowc i oszczerc. Dost徙i貫m jednak mi這sierdzia” (1 Tm 1,12-13).

Przywo逝jmy zatem z nieustannie now pasj duszpastersk s這wa Aposto豉: „Bóg pojedna nas z sob przez Chrystusa i zleci nam pos逝g jednania” (2 Kor 5,18). My sami jako pierwsi otrzymali鄉y przebaczenie z my郵 o tej pos逝dze; stali鄉y si osobi軼ie 鈍iadkami powszechno軼i przebaczenia. Nie ma takiego prawa czy przykazania, które mog這by przeszkodzi Bogu we wzi璚iu ponownie w ramiona syna, który powraca do Niego, uznaj帷 swój b陰d, ale i postanawiaj帷, 瞠 zaczyna od nowa. Zatrzymanie si jedynie na prawie by這by równoznaczne ze zniweczeniem wiary i Bo瞠go mi這sierdzia. Prawo, którego celem jest mi這嗆 (por. 1 Tm 1,5), ma warto嗆 propedeutyczn (por. Gal 3,24). Jednak瞠 chrze軼ijanin jest powo豉ny do 篡cia nowo軼i Ewangelii, prawem „Ducha, który daje 篡cie w Chrystusie Jezusie” (Rz 8,2). W najbardziej nawet skomplikowanych przypadkach, gdy mamy pokus, by da pierwsze雟two sprawiedliwo軼i, wywodz帷ej si jedynie z norm, trzeba wierzy w moc, która wyp造wa z 豉ski Bo瞠j.

My spowiednicy mamy do鈍iadczenie wielu nawróce, które dokonuj si na naszych oczach. Odczuwajmy zatem odpowiedzialno嗆 za gesty i s這wa, które mog dotrze do g喚bi serca penitenta, aby odkry blisko嗆 i czu這嗆 przebaczaj帷ego Ojca. Nie niweczmy tych chwil zachowaniami, które mog造by by sprzeczne z do鈍iadczeniem upragnionego mi這sierdzia. Pomagajmy raczej w rozja郾ieniu przestrzeni osobistego sumienia niesko鎍zon mi這軼i Boga (1 J 3,20).

Sakrament Pojednania musi ponownie odnale潭 swoje centralne miejsce w 篡ciu chrze軼ija雟kim. Dlatego potrzebni s kap豉ni, którzy po鈍i璚aj swoje 篡cie „pos逝dze jednania” (2 Kor 5,18), tak aby wszyscy mieli mo磧iwo嗆 do鈍iadczenia wyzwalaj帷ej mocy przebaczenia, jako 瞠 nikomu szczerze skruszonemu nie zabrania si dost瘼u do mi這軼i Ojca, który czeka jego powrotu.

Sprzyjaj帷 okazj mo瞠 by przeprowadzanie inicjatywy „24 godziny dla Pana” przed czwart niedziel Wielkiego Postu, która jest ju dobrze przyjmowana w diecezjach i jest przekonuj帷ym zaproszeniem duszpasterskim do g喚bokiego prze篡cia sakramentu spowiedzi.

12. Z powodu tego wymagania, aby 瘸dna przeszkoda nie sta豉 pomi璠zy pro軸 o pojednanie a Bo篡m przebaczeniem, udzielam od tej pory wszystkim kap豉nom, na mocy ich pos逝gi, w豉dzy rozgrzeszania osób, które pope軟i造 grzech aborcji. To, czego udzieli貫m w sposób ograniczony na okres jubileuszu (por. List, na mocy którego udziela si odpustu z okazji Jubileuszu Mi這sierdzia, 1 wrze郾ia 2015) zostaje obecnie przed逝穎ne w czasie, niezale積ie od jakichkolwiek przeciwnych rozporz康ze. Chcia豚ym podkre郵i z ca陰 moc, 瞠 aborcja jest grzechem ci篹kim, poniewa k豉dzie kres niewinnemu 篡ciu. Jednak瞠 z równ si陰 mog i musz stwierdzi, 瞠 nie ma 瘸dnego grzechu, którego nie mog這by obj望 i zniszczy Bo瞠 mi這sierdzie, gdy znajduje serce skruszone, które prosi o pojednanie si z Ojcem. Niech wi璚 ka盥y kap豉n stanie si przewodnikiem, wsparciem i pociech, towarzysz帷 penitentom na tej drodze specjalnego pojednania.

W Roku Jubileuszu zgodzi貫m si, aby wierni z ró積ych powodów ucz瘰zczaj帷y do ko軼ioów, w których odprawiaj kap豉ni Bractwa 安i皻ego Piusa X, mogli wa積ie i zgodnie z prawem otrzyma sakramentalne odpuszczenie grzechów (por. tam瞠). Dla duszpasterskiego dobra tych wiernych i ufaj帷 w dobr wol ich kap豉nów, aby mo積a by這 odzyska, z Bo膨 pomoc, pe軟 jedno嗆 w Ko軼iele katolickim, moc mojej w豉snej decyzji postanawiam przed逝篡 t mo磧iwo嗆 poza okres jubileuszowy, a do wydania nowych postanowie w tej sprawie, aby nikomu nigdy nie zabrak這 sakramentalnego znaku pojednania poprzez przebaczenie Ko軼io豉.

13. Mi這sierdzie ma równie oblicze pocieszenia. „Pocieszcie, pocieszcie mój lud!” (Iz 40,1), to serdeczne s這wa, jakie prorok pozwala us造sze tak瞠 dzisiaj, aby do tych, którzy cierpi i s pogr捫eni w bólu mog造 dotrze s這wa nadziei. Nigdy nie pozwólmy si okra嗆 z nadziei p造n帷ej z wiary w zmartwychwsta貫go Pana. To prawda, 瞠 cz瘰to jeste鄉y wystawieni na ci篹k prób, ale nigdy nie mo瞠 zabrakn望 pewno軼i, 瞠 Pan nas kocha. Jego mi這sierdzie wyra瘸 si tak瞠 w blisko軼i, czu這軼i i wsparciu, które wielu braci i sióstr mo瞠 zaoferowa, kiedy przychodz dni smutku i nieszcz窷cia. Ocieranie 貫z to konkretne dzia豉nia, prze豉muj帷e kr庵 samotno軼i, w którym cz瘰to jeste鄉y zamkni璚i.

Wszyscy potrzebujemy pocieszenia, poniewa nikt nie jest wolny od cierpienia, bólu i niezrozumienia. Ile bólu mo瞠 spowodowa gorzkie s這wo b璠帷e owocem wrogo軼i, zazdro軼i i z這軼i! Ile cierpienia wywo逝je do鈍iadczenie zdrady, przemocy i opuszczenia; ile goryczy w obliczu 鄉ierci osób bliskich! Jednak Bóg nigdy nie jest daleko, gdy prze篡wamy te tragedie. S這wo dodaj帷e otuchy, u軼isk sprawiaj帷y, 瞠 czujesz si zrozumiany, czu這嗆 pozwalaj帷a dostrzec mi這嗆, modlitwa, pozwalaj帷a by silniejszym... - wszystko to jest wyrazem blisko軼i Boga poprzez pocieszenie ze strony braci.

Czasami tak瞠 wielk pomoc mo瞠 by milczenie; bo nieraz brakuje sów, aby odpowiedzie na pytania osób cierpi帷ych. Jednak瞠 brak s這wa mo積a zast徙i wspó販zuciem kogo, kto jest obecny, bliski, kocha i wyci庵a r瘯. To nieprawda, 瞠 milczenie jest aktem poddania si, wr璚z przeciwnie, jest to chwila si造 i mi這軼i. Równie milczenie nale篡 do naszego j瞛yka pocieszenia, poniewa zamienia si w praktyczne dzie這 dzielenia si i uczestnictwa w cierpieniu brata.

14. W szczególnym czasie, takim jak nasz, który po鈔ód wielu kryzysów jest równie 鈍iadkiem kryzysu rodziny, jest wa積e, by do naszych rodzin dotar這 s這wo pocieszaj帷ej si造. Dar ma鹵e雟twa jest wielkim powo豉niem, na które trzeba, dzi瘯i 豉sce Chrystusa, odpowiedzie mi這軼i wielkoduszn, wiern i cierpliw. Pi瘯no rodziny trwa niezmiennie, pomimo wielu ciemno軼i i propozycji alternatywnych: „Rado嗆 mi這軼i prze篡wana w rodzinach jest tak瞠 rado軼i Ko軼io豉” (Adhort. ap. Amoris laetitia, 1). Droga 篡cia, która prowadzi m篹czyzn i kobiet do spotkania, zakochania si i przyrzeczenia sobie przed Bogiem wierno軼i na zawsze, jest cz瘰to przerywana cierpieniem, zdrad i samotno軼i. Rado嗆 z powodu daru dzieci nie jest wolna od obaw rodziców o ich rozwój i edukacj, o przysz這嗆 godn tego, by j aktywnie prze篡.

ζska sakramentu ma鹵e雟twa nie tylko wzmacnia rodzin, aby by豉 uprzywilejowanym miejscem, w którym mo積a 篡 mi這sierdziem, lecz zobowi您uje wspólnot chrze軼ija雟k i ca陰 dzia豉lno嗆 duszpastersk do tego, by wyra幡iej ukazywa造 wielk warto嗆 konstruktywn rodziny. Jednak瞠 ten Rok Jubileuszowy nie mo瞠 sprawi, 瞠 stracimy z pola widzenia z這穎no嗆 obecnej sytuacji rodzin. Do鈍iadczenie mi這sierdzia czyni nas zdolnymi do spogl康ania na wszystkie ludzkie trudno軼i w postawie mi這軼i Boga, który niestrudzenie akceptuje i towarzyszy (por. tam瞠, 291-300).

Nie mo瞠my zapomina, 瞠 ka盥y niesie ze sob bogactwo i ci篹ar w豉snej historii, która odró積ia go od innej osoby. Nasze 篡cie, z jego rado軼iami i smutkami, jest czym wyj徠kowym i niepowtarzalnym, up造waj帷ym pod mi這siernym spojrzeniem Boga. Wymaga to przede wszystkim ze strony kap豉na, uwa積ego, g喚bokiego i dalekowzrocznego rozeznania duchowego, aby ka盥y – nikogo nie wykluczaj帷, w ka盥ej sytuacji 篡ciowej – móg si poczu konkretnie przyj皻y przez Boga, móg aktywnie uczestniczy w 篡ciu wspólnoty i by w陰czonym do tego Ludu Bo瞠go, który niestrudzenie pod捫a ku pe軟i królestwa Bo瞠go, królestwa sprawiedliwo軼i, mi這軼i, przebaczenia i mi這sierdzia.

15. Szczególne znaczenie ma chwila 鄉ierci. Ko軼ió zawsze prze篡wa to dramatyczne przej軼ie w 鈍ietle zmartwychwstania Jezusa Chrystusa, który otworzy drog dla pewno軼i przysz貫go 篡cia. Musimy podj望 wielkie wyzwanie, zw豉szcza we wspó販zesnej kulturze, która cz瘰to ma sk這nno嗆 do banalizowania 鄉ierci do tego stopnia, 瞠 staje si ona zwyk陰 fikcj, lub do ukrywania jej. Ze 鄉ierci trzeba si natomiast zmierzy i przygotowa do niej jako do przej軼ia bolesnego i nieuniknionego, ale pe軟ego sensu: tego ostatecznego aktu mi這軼i wobec osób, które opuszczamy oraz wobec Boga, na którego spotkanie idziemy. We wszystkich religiach chwili 鄉ierci, podobnie jak narodzinom, towarzyszy obecno嗆 religijna. Prze篡wamy do鈍iadczenie pogrzebu jako pe軟 nadziei modlitw za dusz zmar貫go i dawanie pocieszenia tym, którzy cierpi z powodu roz陰ki z ukochan osob.

Jestem przekonany, 瞠 w dzia豉niu duszpasterskim o篡wianym 篡w wiar musimy pozwoli namacalnie odczu, jak bardzo znaki liturgiczne i nasze modlitwy s wyrazem mi這sierdzia Pana. To On sam daje s這wa nadziei, bo nic i nikt nie mo瞠 nas oddzieli od Jego mi這軼i (por. Rz 8,35). Dzielenie tego momentu przez kap豉na jest wa積ym towarzyszeniem, poniewa pozwala prze篡wa blisko嗆 wspólnoty chrze軼ija雟kiej w chwili s豉bo軼i, samotno軼i, niepewno軼i i p豉czu.

16. Jubileusz dobiega ko鎍a i zamykaj si Drzwi 安i皻e. Jednak drzwi mi這sierdzia naszego serca s zawsze szeroko otwarte. Dowiedzieli鄉y si, 瞠 Bóg pochyla si nad nami (por. Oz 11,4), aby鄉y i my mogli na郵adowa Go, pochylaj帷 si nad bra熤i. T瘰knota wielu, aby powróci do domu Ojca, który czeka na ich przybycie, jest pobudzana równie przez szczerych i szczodrych 鈍iadków czu這軼i Boga. Drzwi 安i皻e, które przeszli鄉y w tym Roku Jubileuszowym, wprowadzi造 nas na drog mi這軼i, do której wiernego i radosnego przebywania jeste鄉y wezwani ka盥ego dnia. Jest to droga mi這sierdzia, która pozwala spotka wielu braci i sióstr wyci庵aj帷ych r瘯, aby kto móg j pochwyci, 瞠by i嗆 razem.

Pragnienie bycia blisko Chrystusa wymaga, by sta si bli幡im wobec braci, gdy nic nie jest bardziej mi貫 Ojcu od konkretnego znaku mi這sierdzia. Mi這sierdzie z samej swej natury staje si widzialne i namacalne w konkretnym i dynamicznym dzia豉niu. Gdy kto raz go do鈍iadczy w jego prawdzie, to ju si nie cofa: stale wzrasta ono i przemienia 篡cie. Jest to prawdziwe nowe stworzenie, które tworzy nowe serce, zdolne do mi這軼i w sposób pe軟y i oczyszcza oczy, aby rozpozna造 najbardziej ukryte potrzeby. Jak瞠 prawdziwe s s這wa, którymi modli si Ko軼ió w Wigili Paschaln po przeczytaniu opisu stworzenia: „Bo瞠, Ty w przedziwny sposób stworzy貫 cz這wieka i w jeszcze cudowniejszy sposób go odkupi貫” (Msza Rzymski, Wigilia Paschalna, modlitwa po pierwszym czytaniu).
Mi這sierdzie odnawia i dokonuje odkupienia, poniewa jest to spotkanie dwóch serc: serca Bo瞠go, które wychodzi na spotkanie serca cz這wieka. To drugie si rozpala, a to pierwsze je uzdrawia: serce z kamienia przekszta販a si w serce z cia豉 (por. Ez 36,26), zdolne do kochania pomimo swego grzechu. Tutaj cz這wiek dostrzega, 瞠 jest naprawd „nowym stworzeniem” (por. Ga 6,15): jestem kochany, wi璚 jestem; otrzyma貫m przebaczenie, a wi璚 odradzam si do nowego 篡cia; do鈍iadczy貫m mi這sierdzia, a zatem staj si narz璠ziem mi這sierdzia.

17. W czasie Roku 安i皻ego, szczególnie w „pi徠ki mi這sierdzia”, mog貫m namacalnie przekona si, jak wiele jest w 鈍iecie dobra. Cz瘰to nie jest ono znane, poniewa dokonuje si codziennie w sposób dyskretny i cichy. Nawet je郵i si o nich nie informuje, to jednak istnieje wiele konkretnych znaków dobroci i czu這軼i wobec najmniejszych i najbardziej bezbronnych, najbardziej samotnych i opuszczonych. Naprawd istniej bohaterowie mi這軼i, którzy sprawiaj, 瞠 ubogim i nieszcz窷liwym nie brakuje solidarno軼i. Dzi瘯ujemy Panu za te cenne dary, które zach璚aj do odkrywania rado軼i stawania si bli幡im w obliczu s豉bo軼i zranionego rodzaju ludzkiego. My郵 z wdzi璚zno軼i o wielu wolontariuszach, którzy codziennie oddaj swój czas, aby swoim po鈍i璚eniem ukaza obecno嗆 i blisko嗆 Boga. Ich s逝瘺a jest prawdziwym dzie貫m mi這sierdzia, które pomaga wielu ludziom zbli篡 si do Ko軼io豉.

18. Nadszed czas, aby zrobi miejsce wyobra幡i mi這sierdzia, aby stworzy wiele nowych dzie b璠帷ych owocem 豉ski. Ko軼ió potrzebuje dzi opowiedzenia tych „wielu innych znaków”, które Jezus uczyni, a których „nie zapisano” (J 20,30), aby by造 wymownym wyrazem owocno軼i mi這軼i Chrystusa i wspólnoty, która Nim 篡je. Min窸o ju ponad dwa tysi帷e lat, ale dzie豉 mi這sierdzia nadal uwidaczniaj dobro Boga.

Tak瞠 dzisiaj ca貫 populacje cierpi z powodu g這du i pragnienia, a ile niepokoju budz obrazy dzieci, które nie maj nic do jedzenia. Rzesze ludzi nadal migruj z jednego kraju do drugiego w poszukiwaniu po篡wienia, pracy, domu i pokoju. Choroba, w ró積ych formach, jest nieustannym powodem cierpienia, wymagaj帷ym pomocy, pocieszenia i wsparcia. Wi瞛ienia s miejscami, w których cz瘰to do kary ograniczenia wolno軼i dochodz nieraz powa積e niedogodno軼i z powodu nieludzkich warunków 篡cia. Nadal bardzo rozpowszechniony jest analfabetyzm, który uniemo磧iwia dzieciom kszta販enie si, nara瘸j帷 je na nowe formy niewolnictwa. Kultura skrajnego indywidualizmu, zw豉szcza na Zachodzie, prowadzi do utraty poczucia solidarno軼i i odpowiedzialno軼i za innych. Sam Bóg pozostaje dla wielu obcy, a to stanowi najwi瘯sz bied i najwi瘯sz przeszkod w uznaniu nienaruszalnej godno軼i ludzkiego 篡cia.

Reasumuj帷, uczynki mi這sierdzia wzgl璠em cia豉 i wzgl璠em duszy stanowi po dzi dzie sprawdzian wielkiego i pozytywnego wp造wu mi這sierdzia jako warto軼i spo貫cznej. Pobudza ono bowiem do zakasania r瘯awów, aby przywróci godno嗆 milionom ludzi, którzy s naszymi bra熤i i siostrami powo豉nymi wraz z nami, by budowa „miasto godne zaufania” (Enc. Lumen fidei, 50).

19. W trakcie tego Roku 安i皻ego uczyniono wiele konkretnych znaków mi這sierdzia. Wspólnoty, rodziny i poszczególni wierni odkryli na nowo rado嗆 dzielenia si i pi瘯no solidarno軼i. To jednak nie wystarczy. 安iat nadal rodzi nowe formy ubóstwa duchowego i materialnego, które podwa瘸j godno嗆 osoby. Dlatego w豉郾ie Ko軼ió musi by zawsze czujny i gotowy do odkrywania nowych uczynków mi這sierdzia i wype軟iania ich z wielkoduszno軼i i entuzjazmem.

Doó禦y zatem wszelkich stara, aby nada konkretn posta mi這軼i a jednocze郾ie pomys這wo嗆 dzie這m mi這sierdzia. Posiada ono dzia豉nie integruj帷e, dlatego ma tendencj do rozprzestrzeniania si lotem b造skawicy i nie zna granic. W豉郾ie w tym sensie jeste鄉y wezwani do nadania nowego oblicza uczynkom mi這sierdzia, które znamy od zawsze. Mi這sierdzie bowiem jest nadmiarem; zawsze idzie dalej, jest twórcze. Jest jak zaczyn, który zakwasza ciasto (por. Mt 13,33), jak ziarnko gorczycy, które staje si drzewem (por. π 13,19).
Wystarczy pomy郵e na przyk豉d o uczynku mi這sierdzia wobec cia豉: nagich przyodzia (Mt 25,36.38.43.44). Prowadzi nas ono do pocz徠ków, do ogrodu Eden, kiedy Adam i Ewa odkryli, 瞠 s nadzy i, czuj帷 瞠 zbli瘸 si Pan, byli zawstydzeni i ukryli si (por. Rdz 3,7-8). Wiemy, 瞠 Pan ich ukara; a jednak „sporz康zi dla m篹czyzny i dla jego 穎ny odzienie ze skór i przyodzia ich” (Rdz 3,21). Wstyd zosta przezwyci篹ony a godno嗆 przywrócona.
Skierujmy nasz wzrok tak瞠 na Jezusa na Golgocie. Syn Bo篡 na krzy簑 jest nagi; o Jego tunik rzucono los i zosta豉 zabrana przez 穎軟ierzy (J 19,23-24); On nie ma ju nic. Na krzy簑 w sposób skrajny ujawnia si dzielenie si Jezusa z tymi, którzy utracili godno嗆, gdy zostali pozbawieni tego, co konieczne. Tak, jak Ko軼ió jest powo豉ny, aby by „tunik Chrystusa” (por. 鈍. CYPRIAN, O jedno軼i Ko軼io豉, 7), 瞠by przyodzia swojego Pana, tak te jest zobowi您any do solidarno軼i z nagimi ziemi, aby odzyskali godno嗆, z której zostali ogo這ceni. Dlatego s這wa: „By貫m nagi, a przyodziali軼ie Mnie” (Mt 25,36) zobowi您uj do nieodwracania wzroku od nowych form ubóstwa i marginalizacji, które uniemo磧iwiaj ludziom godne 篡cie.

Brak pracy i nieotrzymywanie godziwej pensji; niemo磧iwo嗆 posiadania mieszkania czy ziemi, na której mo積a by zamieszka; doznawanie dyskryminacji z powodu swojej wiary, rasy, statusu spo貫cznego... - te i wiele innych sytuacji wymierzonych jest w godno嗆 osoby, na które mi這sierne dzia豉nia chrze軼ijan odpowiadaj przede wszystkim przez czujno嗆 i solidarno嗆. Jak瞠 wiele jest dzi sytuacji, w których mo瞠my przywróci ludziom godno嗆 i pozwoli im na ludzkie 篡cie! Wystarczy pomy郵e o tak wielu dzieciach, które doznaj ró積ego rodzaju przemocy ograbiaj帷ej ich z rado軼i 篡cia. Ich smutne i zagubione twarze s trwale obecne w moich my郵ach. Domagaj si naszej pomocy w wyzwoleniu z niewoli wspó販zesnego 鈍iata. Te dzieci s jutrzejsz m這dzie膨. Jak je przygotowujemy do godnego i odpowiedzialnego 篡cia? Z jak nadziej mog stawi czo這 swojej tera幡iejszo軼i i przysz這軼i?

Spo貫czny charakter mi這sierdzia wymaga, aby nie pozostawa biernymi i odp璠zi oboj皻no嗆 i hipokryzj, aby plany i projekty nie pozosta造 martw liter. Duch 安i皻y pomo瞠 nam by zawsze gotowymi do skutecznego i bezinteresownego wniesienia naszego wk豉du, aby sprawiedliwo嗆 i godne 篡cie nie pozostawa造 okoliczno軼iowymi s這wami, ale by造 konkretnym zaanga穎waniem osób, które chc by 鈍iadkami obecno軼i królestwa Bo瞠go.
20. Jeste鄉y powo豉ni, aby rozwija kultur mi這sierdzia w oparciu o odkrycie spotkania z innymi: kultur, w której nikt nie patrzy na innych oboj皻nie lub odwraca wzrok, gdy widzi cierpienie innych. Uczynki mi這sierdzia s „r瘯odzie貫m”: 瘸den z nich nie jest taki sam jak inny; nasze r璚e mog je kszta速owa na tysi帷 sposobów i chocia inspiruje je jeden Bóg i jest jedna „materia”, z której s wykonane, czyli samo mi這sierdzie, to ka盥y nabywa odr瑿n form.

Uczynki mi這sierdzia dotycz w istocie ca貫go 篡cia cz這wieka. Dlatego mo瞠my stworzy prawdziw rewolucj kulturaln, rozpoczynaj帷 w豉郾ie od prostoty czynów, które mog ogarn望 cia這 i ducha, czyli 篡cie ludzi. Jest to zaanga穎wanie, które wspólnota chrze軼ija雟ka mo瞠 uczyni w豉snym, b璠帷 鈍iadom, 瞠 S這wo Pana zawsze wzywa j do porzucenia oboj皻no軼i i indywidualizmu, w których chcieliby鄉y si zamkn望, by prowadzi 篡cie wygodne i bezproblemowe. „Ubogich zawsze macie u siebie” (J 12,8), mówi Jezus do swoich uczniów. Nie ma usprawiedliwienia, które mog這by usprawiedliwi wykr璚anie si, kiedy wiemy, 瞠 On uto窺amia si z ka盥ym z nich.

Kultura mi這sierdzia kszta速uje si w wytrwa貫j modlitwie, w pos逝sznej otwarto軼i na dzia豉nie Ducha 安i皻ego, w znajomo軼i 篡cia 鈍i皻ych i konkretnej blisko軼i z ubogimi. Jest to nagl帷e wezwanie, aby nie by這 nieporozumie co do tego, 瞠 trzeba koniecznie si zaanga穎wa. Pokus uprawiania „teorii mi這sierdzia” przezwyci篹a si o tyle, o ile staje si ono codziennym prze篡waniem wspó逝czestnictwa i dzielenia si. Z drugiej strony, nigdy nie powinni鄉y zapomina sów, jakimi aposto Pawe po swym nawróceniu, opowiadaj帷 o swoim spotkaniu z Piotrem, Jakubem i Janem, podkre郵a istotny aspekt swojej misji i ca貫go 篡cia chrze軼ija雟kiego: „byle鄉y pami皻ali o ubogich, co te gorliwie stara貫m si czyni” (Ga 2,10). Nie mo瞠my zapomina o ubogich: jest to zach皻a bardziej ni kiedykolwiek aktualna, która narzuca si swoj ewangeliczn oczywisto軼i.

21. Do鈍iadczenie Jubileuszu odciska w nas s這wa aposto豉 Piotra: „wy, którzy軼ie kiedy nie dost徙ili mi這sierdzia, [...] teraz doznali軼ie owego mi這sierdzia” (1 P 2,10). Nie zachowujemy zazdro郾ie dla siebie tego, co otrzymali鄉y; potrafimy si tym dzieli z cierpi帷ymi bra熤i, aby podtrzymywa豉 ich moc mi這sierdzia Ojca. Niech nasze wspólnoty otwieraj si na docieranie do osób mieszkaj帷ych na ich terenie, aby do wszystkich trafi豉 czu這嗆 Boga poprzez 鈍iadectwo wierz帷ych.

Jest to czas mi這sierdzia. Ka盥y dzie naszej pielgrzymki naznaczony jest obecno軼i Boga, który prowadzi nasze kroki moc 豉ski, któr Duch 安i皻y wzbudza w sercu, aby je ukszta速owa i uczyni zdolnym do kochania. Jest to czas mi這sierdzia dla wszystkich i dla ka盥ego, aby nikt nie móg my郵e, 瞠 nie dla niego jest blisko嗆 Boga i moc Jego czu這軼i. Jest to czas mi這sierdzia dla osób s豉bych i bezbronnych, oddalonych i samotnych, aby mog造 natrafi na obecno嗆 braci i sióstr, którzy wespr ich w potrzebie. Jest to czas mi這sierdzia dla ubogich, aby odczuli na sobie pe軟e szacunku i uwa積e spojrzenie osób, które przezwyci篹ywszy oboj皻no嗆, odkrywaj to, co w 篡ciu istotne. Jest to czas mi這sierdzia dla ka盥ego grzesznika, aby niestrudzenie prosi o przebaczenie i poczu r瘯 Ojca, który zawsze wita i przytula do siebie.

W 鈍ietle „Jubileuszu osób wykluczonych spo貫cznie”, kiedy we wszystkich katedrach i sanktuariach na 鈍iecie zamykane by造 Drzwi Mi這sierdzia, zda貫m sobie spraw, 瞠 jako dalszy konkretny znak tego Nadzwyczajnego Roku 安i皻ego powinni鄉y obchodzi w ca造m Ko軼iele, z okazji XXXIII Niedzieli Zwyk貫j, 安iatowy Dzie Ubogich. B璠zie to najbardziej godne przygotowanie do prze篡cia uroczysto軼i naszego Pana Jezusa Chrystusa, Króla Wszech鈍iata, który uto窺amia si z maluczkimi i ubogimi, a os康zi nas z uczynków mi這sierdzia (por. Mt 25,31-46). B璠zie to dzie, który pomo瞠 wspólnotom i ka盥emu ochrzczonemu w refleksji nad tym, 瞠 ubóstwo znajduje si w samym centrum Ewangelii oraz nad faktem, 瞠 dopóki ζzarz le篡 u drzwi naszego domu (por. π 16,19-21), nie mo瞠 by sprawiedliwo軼i ani te pokoju spo貫cznego. Ten dzie b璠zie równie autentyczn form nowej ewangelizacji (por. Mt 11,5), przy pomocy której trzeba odnowi oblicze Ko軼io豉 w jego odwiecznym dziele nawrócenia duszpasterskiego, aby by 鈍iadkiem mi這sierdzia.

22. Spogl康aj na nas zawsze mi這sierne oczy Naj鈍i皻szej Matki Boga. Ona jest pierwsz, która toruje drog i towarzyszy nam w dawaniu 鈍iadectwa mi這軼i. Matka Mi這sierdzia gromadzi wszystkich pod os這n swego p豉szcza, jak cz瘰to przedstawia豉 J sztuka. Ufamy Jej macierzy雟kiej pomocy i idziemy za Jej odwieczn wskazówk, by patrze na Jezusa, który jest promiennym obliczem Bo瞠go mi這sierdzia.

W Rzymie, u 安i皻ego Piotra, dnia 20 listopada, w Uroczysto嗆 Chrystusa Króla Wszech鈍iata, w Roku Pa雟kim 2016, czwartym pontyfikatu.

FRANCISZEK
 
« poprzedni artyku   nast瘼ny artyku »

  • BAZYLIKA MARIACKA W KOΜBRZEGU

www.bazylika.kolobrzeg.pl - Joomla